tisdag 8 februari 2011

Min nya älskling


Kom på att jag inte bloggat om det nya tillskottet än: En täcksömsmaskin, Janome Coverpro 1000CPX. Det är en renodlad täcksömsmaskin med fyra trådar. Den syr kedjesöm (raksöm på ovansidan fast elastisk), tvillingsöm (3 eller 6 mm bred) och trippelsöm (tre parallella sömmar på ovansidan med 3 mm emellan). Tvillingsömmerna och trippelsömmen kan även användas som dekorstickningar om man syr från avigsidan. Som fållen på molntröjan i det här inlägget.

Det är nästan ett år sedan jag gav den mig själv i present (ibland måste man skämma bort sig själv också :). Och tyvärr har den inte används så många gånger än. För jag älskar den. Det är en ren glädje att sy på den! Den är enkel att trä och ganska tyst, till skillnad från min overlock (Janome Mylock 644D) i alla fall. Jag har inte helt lärt mig hur sömmerna ska se ut. Om trådspänningen är korrekt, inte för tight eller för löst men den nya slidern är en stor hjälp i den frågan. Det är en av 3 nya funktioner/ saker som skiljer sig från föregångaren 1000CP.


Slidern sitter på högersidan i mitten av maskinen. Enligt Janome är det en ny industriell funktion (Seam Tightening System) för sömnad i tjocka tyger som hjälper till att dra åt gripartråden så att sömmen blir plan. De andra två funktionerna är en ny ratt uppe på maskinen till vänster för att justera pressarfotstrycket  och svarta rattar i stället för lila.

Jag avslutar inlägget med att göra lite reklam för Stockholms Sycenter på Hagagatan i Stockholm. Personalen är så otrolig snäll och hjälpsam och så fick jag ett bra paketpris för jag hade handlat av dem förut. I paketet ingick täcksömsmaskinen, ett sybord (29x20xm), clear view cover stitch foot (genomskinnlig pressarfot, en bra pryl för att bättre kunna se var man syr), resårrynkningsapparat och en av de bästa prylarna för en sytokig som jag: bandkantare/ kantbandsvikare (12mm).

2 kommentarer:

Karin sa...

Vilken bra deal! CoverPro är underbar och väldigt användbar!

Åsa Tidqvist sa...

det var ett bra paket du fick ihop! vad roligt!