torsdag 10 februari 2011

Resultat 1: Experiment tryckknapp

 
Kan meddela att den orangea färgen INTE höll. Jag är så ledsen! Bilderna visar klänningen före tvätten. Så fint det blev med den färgade knappen. Den här hobbyfärgen från Panduro fanns i ett 10-tal olika färger och jag såg framför mig hur jag skulle blanda ihop dem till alla möjliga fantastiska färger. Vilken revolutionär grej det kunde ha blivit. Men icke... Inte ens skyddslacken som jag målat över hjälpte till. Varför kallas det för skyddslack då?

Hur som helst, det finns lite hopp kvar. Vi får se hur målarfärgen från Bauhaus håller sig i tvätten. Det fanns tyvärr inte lika många färger att välja mellan. Endast svart, vitt och rött har jag för mig men det duger. Får se om jag hinner tvätta det i helgen. Spännande!


Material
Ett fynd från Emmaus. Strövar in där ibland i förhoppning att hitta något fint och denna gång hade jag turen att hitta en jättefin stuvbit (bomull) som räckte åt den här klänningen och kanske en kjol till. Kan tipsa om att det finns en stuvbit kvar på Emmaus i Kallhäll.

Mönster
Meedoms A-klänning form 1,5, stl 98. Utan sömsmån på sidorna. Ritade själv av halsutskärningen. Tycker det är finare med en låg utskärning än Meedoms höga runda. Och så provade jag en sprund för första gången. Lätt som en plätt mha Gekkos beskrivning som finns här.

6 kommentarer:

Annika sa...

Trist att det inte funkade med färgen. Funderade på om det kanske skulle kunna fungera med porslinsfärg...den härdas ju i ugnen och jag tror att den ska klara diskmaskin. Kanske något att testa?

Kool Inka sa...

Det hade Panduro också i sitt sortiment och jag kommer ihåg att jag läste bruksanvisningen på burken men köpte inte det. Det passade inte men varför kommer jag inte ihåg.
Men tack för tipset.

Lotta sa...

Vad tror du om Humbrol hobbyfärg? Den är inte vattenlöslig..

http://slojddetaljer.se/product.aspx?productid=1107

Nästan så att man måste testa själv :)

Singh sa...

Synd! Förstår att det krävs en del för att tåla maskintvätt, där det även ingår kemiska medel som kräver sitt...

Åsa Tidqvist sa...

asch då, vad synd!
men klänningen ser jättefin ut, snygg färgkombo!

Anonym sa...

Klänningen är verkligen jättefin, men jag förstår om du blev besviken gällande färgen.