fredag 2 april 2010

Kalas-klänningar


Skruttan fyllde 2 år i tisdags!!! Och det firade vi helgen innan. Vi skulle ha haft två kalas, ett släktkalas på lördag och ett kompiskalas på söndag men Sofia blev sjuk (hosta, feber) natten mot söndagen så kalaset den dagen ställdes in. Då hade jag redan sytt dessa två klänningar till varje kalas. Den med äppeltyget skulle hon haft på sig i söndags men det får bli påskklänningen nu i helgen. Det är rätt färger i alla fall.

Mönster
Den rosa syddes efter ett mönster ur boken "Børnetøj 0-3 år" av Meedom. Det är som en singoallaklänning med en resår fastsydd på insidan av livet. Stl 86 form 2 utan sömsmån och inte 3 som de rekommenderar, det skulle bli alldeles för uppblåst. Den andra klänningen är ungefär samma som den här, stl 92. Jag lade till muddväv i armsluten istället för en resårkanal och resårkanalen i halslinningen sydde jag dit med overlocken i samma tyg som ärmarna. Som med uggleklänningen så hade jag även nu för lite tyg. Det brun/vit prickiga tyget räckte till ärmarna och nederkanten men inte till resårkanalen i halslinningen. Det var en centimeter för kort. EN sketen centimeter!!! Och jag hade inte tid att åka till syaffären för att köpa mera tyg pga kalasförberedelserna.


Men jag kom på en bra lösning till slut. Jag sydde ett litet veck på axeln på varje ärm (vet inte om det syns bra på bilden nedan). På så sätt kortades halslinningen ner med någon centimeter, et voila, nu räckte tyget till och kunde jag sy dit resårkanalen.


Material
Rosa bomullstyg med vinröda prickar från Stenzo köpt i Holland. Även äppeltyget kommer från Holland, bomull, och det brun/vit prickiga bomullstyget kommer från Sundbybergs Textilcentrum. Brun mudd från Stoff och Stil.


Födelsedagsbarnet älskade alla 120 ballonger som sin pappa hade blåst upp helt själv!

7 kommentarer:

Roblin sa...

Vilka söta klänningar. Tråkigt att S blev sjuk, men klänning två kommer ju till användning ändå.
Smart lösning med vecket på axeln, blir dessutom en detalj som tillför något spännande.

Glad påsk!

Jonglören sa...

Wow vad söt äppelklänningen är. Älskar det gula och det bruna.

Recoll sa...

Vilka somrigt härliga färger. Man blir glad när man ser klänningarna. En liten fråga när det gäller singoallamönsret: har upplevt att det varit för lite tyg när man vikt ner tyget för att sy resårkanal. är det något som du märkt av?

Inspirerande blogg. Är det ok att jag länkar din till min blogg?

Kool Inka sa...

Recoll: Vad gäller resårkanalen så tycker jag inte det. Har sytt efter Welinders mönster. Sömsmånen i halsen ska vara 1,5 cm. Det blir drygt 8 mm när man vikt ner tyget. 5 mm bred resår får gott med plats i kanalen då.

Självklart får du länka min blogg till din :)

Jenny sa...

Vilka fina klänningar! Jag gillar särskilt den rosa!

Leo och lillasyster sa...

Fina klänningar till en fin liten nybliven 2-åring! Grattis i efterskott!

Anonym sa...

Åhhhh, vilka fina klänningar!!!!
Man kanske skulle tvinga sig själv till att ta sig tid att börja sy igen... Blir så himla sugen! Hoppas ni mår bra!

// Linda (Sibels mamma)