tisdag 1 juni 2010

Sovpåsar och bloggpaus


Det var ett tag sedan jag skrev ner några ord här men jag har inte direkt suttit stilla. Jag har faktiskt sytt en del till min dotter men har inte hunnit fota allting. Mycket av min tid har gått åt hemmafixande. Sånt som skulle gjorts för länge länge sedan men vi inte orkat/ hunnit med men nu helt plötsligt ska vara gjort innan bebisens nedkomst och det kan vara närsomhelst den här veckan! En av de sakerna är en ordentlig syhörna till mig. Jag är så nöjd! Har tyvärr inga bilder än att visa här.


Det jag kan visa nu är två sommar-sovpåsar. Dottern har använt Grobags sovpåsar sen hon var ett halv år och det har funkat suveränt. Hon brukade sparka av sig täcket innan dess och vakna ofta pga att hon frös. Grobag tillverkar jättefina sovpåsar men det kostar. Nu när det var dags att byta till en tunnare variant för sommaren bestämde jag mig för att sy egna, 2 stycken ifall lilltjejen blir magsjuk och spyr ner den ena. Det har hänt några gånger i vintras och då var det tillbaks till täcket igen och kalla nätter. Inte så kul!


Mönster
Mönstret kommer från Knippie, en holländsk mönstertidning. Storlek 120 cm vilket motsvarar Grobags mått 18-36 månader.

Material
Sovpåsarna är fodrade med vit flanell från Sundbybergs Textilcentrum. Till yttertyget har jag använt bomullstyger. Sovpåsen på första bilden har jag piffat upp med ett annat tyg till livet, rött med rosa hjärtan, och resten är i ett tyg med gammaldags holländska "delfts blauw" print. Det randiga tyget till påse nr 2 kommer från Stoff & Stil.

Nu är det bara att vänta på bebisen. Vet inte när jag kommer kunna blogga nästa gång. Jag önskar er en riktigt bra sommar. Ha det bra så länge!!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åhh, så funktionella och snygga!

Nette sa...

Åh grattis till bebben! Visste inte att ni åxå ska ha en till! :)

Leo och lillasyster sa...

Väntar tålmodigt på bebisnyheter :) och sovpåsarna var jättefina och har hört många som är nöjda med just sovpåsar!
Ha en jätteskön sommar ni också!