tisdag 26 maj 2009

Snåljåpen


Vad tänkte jag när jag beställde av det röda uggletyget?! Jag beställde endast 30 cm. Det skulle ju inte räcka till någonting. Jag var sedan länge sugen på att sy en singoalla-klänning till lilltjejen men 30 cm skulle ju inte räcka långt. Så jag fick improvisera och voilà, här är resultatet. Av en slump hamnade ugglorna bredvid det rosa tyget med orangea prickar och jag var genast såld. Jag sydde även ett par byxor med piratlängd i matchande tyg.

Material
Röda ugglor (interlock) från Jofotex och rosa/orange prickiga tyget (bomull) från en marknad i Holland

Mönster
Singoallan: "Sy og strik børnetøj 0-3 år" av Ulla Welinder, modifierad.
Piratbyxorna: Meedom.

Plus
Jag är så himla nöjd med både tygvalet och hur resultatet blivit. Singoallan blev lagom klar till en väns bröllop i lördags som jag skulle fotografera (det gör jag också, så om någon behöver fotograf :)...). Lilltjejen var jättesöt i den. Men inte lika söt som bruden förstås. Hon hade en jättefin "custom-made" klänning i mörkblå siden (?) med blommigt tryck och en rosa tyle-underkjol. Hennes dotter, som är lika gammal som min, bar en kjol i samma tyg.

Minus
Att det var taskigt väder i lördags på bröllopsdagen. Jag har inte hunnit gå igenom alla bröllopsbilder än men lite sol hade helt klart varit roligare.

Nästa gång jag köper tyg så ska det minst var 1 meter!

3 kommentarer:

Sandra sa...

Just denna gång var det ju bra att du köpte för "lite" tyg, för annars kanske det inte hade blivit så här fint!
Jättefin kombo med tygerna!

Anonym sa...

Sofia va sååååå söööööt i sin tunika!!! Mera mera, vill ha, vill ha!!!

Kul men en sneak peak. Väntar förväntansfullt på bröllopsbilderna. Men den som väntar på nått gott... =)

Roblin sa...

Tjusigt!

Tycker att kombon blev jättebra och byxorna blev kanonfina också - söt modell!