måndag 13 december 2010

Lucia 2010

Så var det dags för Lucia igen. I år hade jag inte tänkt sy något till Lucia. Förra årets klänning hade blivit för liten så jag köpte en vanlig vit klänning från affären istället. Men så såg jag en bild på nätet på en luciakrona som någon sytt och då kunde jag inte låta bli att också vilja sy en. Först igår kväll hade jag tid att pyssla ihop en och det blev sent men inte lika sent som ifjol. Det gick rätt snabbt ändå.

Såhär gjorde jag:
- Jag klippte till de olika delarna: en rektangulär till ringen, 54x14 cm ungefär. 5 bitar vit fleece till ljusen. Till flammorna använde jag gul velour som jag stärkte upp med mellanlägg.
- Jag sydde flammorna först. Jag la till en svart stickning som ska föreställa veken. Sedan sydde jag ljusen. långsidan först, petade in flammorna upp och ner på ovansida inne i ljusen och sydde ovan kortsidan. Jag vände ljusen in och ut sedan genom den öppna kortsidan i nederkanten. Då kommer flammorna fram och sitter rätt uppåt.
- Sedan var det dags att stoppa ringen och ljusen. Jag slaktade en gammal kudde och tog vadden därifrån.
- Efter det sydde jag ihop ringens ändor för hand.
- Jag klippte fem små hål i ovansidan ringen (sömmen ligger på insidan) och petade in ljusen dit. Jag sydde fast dem för hand för att de inte ska kunna trilla ur samt för att få de raka.
- Och sist men inte minst det röda bandet virrat runt ljuskronan.



Mönster
Eget, fast har studerat noggrant andra ljuskronor i tyg som jag googlat fram på nätet.

Material
Ringen i velour, ljusen i fleece och velour (flammorna) och så rött dekorationsband runt. Allt från gömmorna.

1 kommentar:

Åsa Tidqvist sa...

wow, vilken fin krona! ser väldigt arbetad ut =)