lördag 27 februari 2010

Scarve à la Gekko


Den här månaden har varit en dålig symånad. Det känns som om det enda jag gjort är att ta hand om de sjuka (min man, dotter och mig själv). Allt från öroninflammation till allergi mot penicilin har vi sett här. Men som tur var kunde jag komma ifrån sjukstugan en liten stund förra lördagen för att gå på symässan i Älvsjö.
Jag blev helt yr i huvudet när jag först kom in. Det var så stort och det fanns så mycket att se. En stor skillnad med mässan i Kista året innan. Det fanns inte bara monter som hade med sömnad att göra utan även stickning, knyppling och alla möjliga hantverk. Fast det var sömnad jag endast var intresserad av. Klämma på nya maskiner och nya fina tyger. Jag kom inte hem med något av dem, plånboken tillät det tyvärr inte. Måste använda alla tyger jag har hemma först har jag bestämt mig. Men jag kom inte hem tomhänt. Man kunde gå olika workshops. Den workshop jag sett mest fram emot var hos Gekko, en sybloggerska som syr otroligt fina saker. Hos henne kunde man sy en (dreggel)scarve i tyg från Jny Design. Trots att jag sytt scarves förut så är det alltid intressant att se hur andra gör och jag fick några bra tips av henne.

Och så kunde man sy en vårväska hos Sycenter. Det gick hur fort som helst på deras maskiner. De hade redan klippt till tyg som man själv kunde pynta med dekorsömmar och forma som man ville.


2 kommentarer:

Husfrun på landet sa...

Du får gärna dela med dig av tipsen du fick av Gekko :)
Vad var det för maskin du klämde på då? ;)

Kool Inka sa...

Pumla: Får se om jag kommer ihåg allt hon sa... När man syr dregglisar så ska man, redan en bit innan det svänger i övre kanten, lyfta pressarfoten och vrida tyget åt rätt håll för att snyggt sy sådana snäva rundade hörn. Sedan nålar hon inte vilket jag brukade göra men det är egentligen onödigt om man lägger tygerna rätt ovanpå varan från början.
Och det var en coverpro jag klämde på.. vill ha en sådan! Gekko visade mig hur kantbandsapparaten på den fungerade. Så smidigt!