måndag 9 mars 2009

Klänning nr 2

Det blev en till klänning och nu med vingar. Tycker den här modellen är så fin och vingarna ger klänningen den där lilla extran. Den här sydde jag redan klart när jag var i Holland men har inte hunnit blogga om det först nu. Den här åstadkom jag inte helt själv. Fick nämligen hjälp av min mamma. Jag gjorde jobbet men hon kom med tips och råd då och då och jag lyssnade! Brukar inte alltid lyssna på henne till hennes förträtt men så tänkte jag att hon faktiskt har 30 års erfarenhet av sömnad så det vore inte dumt att ta emot den hjälp jag kan få. Hon sydde också våra kläder när vi var små och även om hon inte sytt på åratal så har hon inte glömt bort det.

Material
För att återgå till klänningen så är klänningen sydd i finecord-manchester, både det mönstrade tyget och det rosa. Båda är köpta på marknaden i Arnhem, Holland. Den har knäppning bak och är i storlek 74. Jag såg det där rosa tyget ligga bredvid det blommiga tyget och var osäker först om jag skulle köpa det för det är väldigt rosa. Men jag är glad att jag gjorde det för de passar bra ihop.

Mönster
Jag använde samma mönster som första klänningen men gjorde halslinningen lite större eftersom jag tyckte att det var lite för snävt. Det skulle jag förstås inte ha gjort för nu blev halslinningen för vid.

Plus
Jag lärt mig nya sytricks av mamma. Klänningen ser fin ut på bild.

Minus
Tyvärr så ser klänningen inte lika bra ut på lilltjejen eftersom halslinningen är för vid. Men det stör mig mer än någon annan.

2 kommentarer:

Lattjo liten pryl sa...

Vad duktig du är! Den är verkligen jättesöt. Och det är guld värt att ha en mamma som kan lära en det här med att sy!

Kool Inka sa...

Tack! Tyvärr bor hon 150 mil bort så nu får jag klara mig själv helt enkelt.