måndag 17 januari 2011

Mitt största projekt hittills


Efter det minsta projektet i förra inlägget till det största: En jättestor sackosäck à la Fatboy. Stora tjejens och hennes kompisars bästa leksak, man kan ta sats och hoppa i den! Den var lätt att sy men det var otroligt krångel med materialet.
Fyllningen först och främst. Sådana små kulor säljs på vissa tygaffärer och bl.a. Panduro. Jag behövde rätt många litrar och det skulle bli tok för dyrt att köpa det där så jag surfade runt på nätet efter tillverkare av plastkulorna. Hittade ett företag som säljer sånt billigt men minsta volymen var 700 liter! I Fatboys säckar går 340 liter. Ett kap tyckte jag, då gör jag två säckar för priset av ett jämfört med om jag skulle köpt fyllningen i tygaffären.
Ja, tjena! Jag fick en megaplastsäck på 10 kilo med pyttesmå kulor. Den fick nätt och jämt plats i kombin. Hittills hade allting gått bra men hade jag vetat vilka problem den här säcken och kulorna skulle ställa till med så hade jag kanske köpt en färdig sackosäck från affären istället.

Det gick nämligen hål på plastsäcken i bilen. Hålet var inte så stort men det rann ut en massa kulor i bilen... och från bilen till förrådet inne i bostadshuset. Där hade jag tänkt ställa säcken men den fick inte plats där. Tillbaka ut då och runt huset till vår uteplats. Kulor överallt. Katastrof! Man kunde exakt se vem som var skyldig. Det var bara att följa spåret.

Sedan var det krångel med yttertyget. Säcken består av en yttertkudde i äppel(?)grön bävernylon. Jag önskade mig limegrön egentligen och letade febrilt i alla möjliga tygaffärer, på nätet och häromkring. Det fanns på tygaffären i Sundbyberg men när expeditören skulle klippa i tyget upptäckte hon en missfärgning i tyget som löpte genom hela rullen. Stoff och Stil hade också något som de kallade för limegrön men färgen på bildskärmen var en helt annan grön. Jag chansade ändå och beställde 4 meter av det. När jag fick hem det blev jag så besviken. Det var inte alls limegrön. De måste vara färgblinda där! Ok, ingen fara egentligen för man får skicka tillbaka tyg om man inte är nöjd men jag visste inte vilken färg jag då skulle ha istället och jag orkade inte riktigt skicka tillbaka paketet. Så tyget låg kvar här hemma och efter några dagar började jag faktiskt fatta tycke för det. Jag körde på med det äppelgröna tyget ändå. Efter det uppstod det inga problem förutom när vi skulle fylla säcken. De små kulorna lever ett eget liv. De är så statiska, fäster sig på allt och är svåra att dammsuga bort. Men det gick... till slut. Maken fick dammsuga. Det var han som önskade sig den här säcken. Sista gången jag syr något på hans beställning :)

Mönster
Eget, storlek 180x140cm.

Material
Yttersäcken: bävernylon, innersäcken: lakansväv. Säckarna är förslutna med ett 5 cm brett kardborreband så inga kulor ska rymmas! Och hittills har det hållit väldigt väldigt bra.

6 kommentarer:

Madelene sa...

Gud va läcker! :0) Och designlappen ser enorm ut med!?!?! Kul med en "möbel" som har en lite rolig historia bakom sig ;0). Är själv sugen på såna där istället för soffan..

Mimmi sa...

Trots alla dina bekymmer så blir jag trots allt lite sugen på att sy en (eller två ;-) ) Vi har en önskan att köpa en FatBoy till sommarstugan men tycker de är lite dyra. Vad hette företaget du köpte kulorna av?

LiWi sa...

Har letat plastkulor till vettig peng, vart hittade du dina?

Fangoria sa...

Wow, vilket jobb! Läckert!

Kool Inka sa...

Tack allihop!

Mimmi & Snöflickan: googla på eps-kulor eller cellplastkulor. Jag köpte mina på Jackson i Täby.

Åsa Tidqvist sa...

hjälp! ursäkta att jag fnissar för det var såklart inte särskilt kul med rymmande små kulor i bilen o så... *fnissar* Min kollega fick xx antal saccosäckar slaktade i sin lgh när han fyllde 25 år...jobbigt!
Snygg blev din fatboy iaf, jag gillar färgen skarpt!