lördag 21 mars 2009

Haklappar med utstående ficka




Min bebis spiller när hon äter och dricker. Ingen haklapp vi har köpt funkar bra. Bambinos är för otympliga, Ikeas är inte vattentäta, HM's är vattentäta men fångar inte upp någonting. Så därför sydde jag några själv. Det tog några provexemplar innan jag kom fram till den ideala haklappen. Det var faktiskt min man som kom på formgivningen av den utstående fickan. Han blev "inspirerad" av Liberos engångshaklappar (eller snodde han deras idé?) där haklappen är platt när den tas ur förpackningen men sedan viker man underkanten för att det ska stå ut som en ficka. Deras haklappar är limmade på sidorna av fickan, mina har jag först sytt med vanlig raksöm och sen med zigzag med väldigt täta stygn så att innehållet inte rinner ut. (Som sagt så tog det några provemxemplar och blöta bodysar innan de här modellerna togs fram.) Det hade säkert gått fortare med något annat stygn men jag har inte kommit på vilket än. Sedan är det bara att vika in och ut. Jag kunde inte riktigt bestämma mig vilken modell jag föredrog så därför två modeller.

Material

Jag har alltid ogillat kamouflagetyget. Det förknippas för mycket med krig och jag är ingen våldsam person men barnkläder och accessoarer i detta mönster tycker jag ser tuffa ut. Det här tyget köpte jag för många år på Ohlssons tyger och var tänkt till en sele till hunden (som heter Rambo!) men det blev aldrig av så det fick bli haklappar istället. Tyget är vattenavvisande och (nästan) perfekt för ändamålet.

Mönster
Eget

Plus
Jag är jättenöjd med resultatet. Tyget är så tufft och tål vad som helst. Lilltjejen spiller fortfarande men jag slipper byta om henne efter varje måltid iallafall.

Minus
Baksidan av tyget har något slags impregnerat/vattenavisande lager vilket blir fult efter redan en tvätt. Eftersom fickan viks fram så går det inte att dölja baksidan. Haklapparna har därför sytts i dubbelt tyg.

4 kommentarer:

Roblin sa...

Hihi, vad kul att du sytt just den modellen, för jag hade tänkt att plagiera den jag med! :-D
Men sedan köpte vi en hård från bambino och den funkar bra för oss då fläckarna L får kommer av att jag tappar mat på hennes byxor när jag matar eller att hon själv doppar ärmarna i käket när hon matar sig själv.
Snart får hon äta utan kläder på :-D
Superfina blev dina haklappar och jag förstår att du är nöjd!

Lattjo liten pryl sa...

Samma här! :D Linda håller med Linda... De är himla coola! Jag kommer säkert testa att sy en sån modell nån gång jag med. :)

På tal om kamouflage... Jag minns minsann en jättefin hemmasydd rosa bärsjal i kamouflagetyg! Den får du ju blogga om också. Hur du gick tillväga och sådär menar jag. :)

Kool Inka sa...

Tack! Nästa gång blir det ett förkläde med långa ärmar tror jag för hon äter själv ibland och då räcker inte haklappar till.

Bärsjalen... då måste jag leta rätt på den först. Har inte använd den på jättelänge.

Husfrun på landet sa...

Wow, dom är superfina, både modellen och tyget gillar jag :)