måndag 4 oktober 2010

Min syhörna


Jag har skapat mig en egen liten syhörna i sovrummet. Förut hade jag ett litet bord i vardagsrummet men det var inte praktiskt alls. Där fick bara plats med ett litet bord och jag hade sybehör på hundra olika ställen i lägenheten. Här kan jag sy ifred och ha allt nära till hands.

Har ni hört talas om Elfa? Det bästa hyllsystemet någonsin! Man skruvar fast en bärlist längst upp på väggen och hänger i ett antal skenor. Skenorna själva behöver alltså inte borras fast på väggen. Det går åt endast 7 skruvar till en 2m lång list. Hyllorna är 1,60 m långa. Jag skulle ha kapat listen i samma längd som hyllorna egentligen men ville inte vänta en dag till med att fixa syhörnan så det får se ut sådär.Elfa har en del smarta tillbehör. Jag köpte till två väggkorgar som  hänger längst ner i skenorna. Bra för att förvara saxarna där lilltjejen inte kan komma åt. Plastburkar som hänger i väggkorgarna kommer från Ikea. Perfekt match! Där har jag bl.a. trådrullar som jag använder ofta, små saxar, namnetiketter.


Skrivbordet kommer från Ikea. En svart bordskiva (200x60) cm, 3 stålben och ett litet skåp med hyllplan och dörr istället för ben. Jag rekommenderar inte den svarta bordsskivan. Den är väldigt känslig för repor och låter ihåligt. Det hade varit bättre med en massiv skiva tror jag för att minska oljudet från symaskinerna.


Marbodal har enkla vita garderober i 3 olika breddar, 40, 50 eller 60 cm. Jag köpte den som är 50 cm bredd för att förvara mina tyger i. Den kommer komplett med dörr, en klädstång och en hylla men det går att köpa till fler hyllor.

Jag är jättenöjd med min egen lilla hörna. Den är bara 2 1/2 meter bredd men det är ganska mycket som rymmer där ändå.

5 kommentarer:

Singh sa...

Snyggt du fått det! Har också en liten vrå i sovrummet, inte lika pimpad som din dock...

Gittan sa...

Å så härligt du verkar ha det in din lilla vrå! Å vilken fin blogg du har! Det brukar kännas så mycket roligare att få en riktigt egen vrå! och att det är ordning(ett tag i alla fall) :)

Roblin sa...

Väldigt mysig syhöra!
Jättefint med banden i glasburkarna.

Man blir så inspirerad när man fått städa upp och plocka ordning i sitt synäste. Tyvärr får man ju inte mer tid av det :-/

Sandra & Bianca sa...

Hej Ofelia!
Vad fint du fått runt syhörnan! Vad kul att du fortfarande syr & bloggar! Vad Sofia har blivit stor! Du får lägga upp en nytagen bild på Floyd.

Här rullar det på oxå. Har köpt radhus som vi flyttar in i januari. En liten bulle i ugnen har ja oxå som är beräknad i juni :)

Hälsa familjen, stor julkram från oss!

Josefine sa...

Riktigt bra med förvaring och allt. Nu blev jag inspirerad att ta tag i min just nu väldigt stökiga syhörna som också är i vårt sovrum.